HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
aktuális

4 hét Üszögh Lajossal

2008. január 15. (kedd) 16:11
 
Vélemény és kommentár – ahogy rovatunk vendége látja az elmúlt 4 hetet, benne a híreket, politikai és közéleti eseményeket. Egy személyes napló, amelyben a társadalmi, politikai kérdéseket boncolgatunk. Rovatunk vendége Üszögh Lajos, a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi- és Iparkamara alelnöke.

» Sólyom László köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte az Országgyűlésnek az egészségbiztosítási törvényt, egyebek mellett azért, mert véleménye szerint reformot nem lehet a lakosság támogatása nélkül bevezetni. Mit szól ehhez?

Magyarországon jelenleg 470 ezer (!) 62 évnél fiatalabb rokkantnyugdíjas van, mintegy 300 ezer ember TAJ kártyájának befizetése bizonytalan. A befizető munkavállalók és az eltartottak aránya torz, és aggasztóan alakul a jövőben is. A társadalombiztosításban a részvétel kötelező, a befizetés nem kockázat-, hanem jövedelemarányos, az egészségügyi ellátás nincs összefüggésben a befizetés mértékével. Kár, hogy a befizetések tényét nem tizennyolc éve ellenőrzik, most derül ki, hogy sajnos lyukas a kassza. „Nagyreményű, szép jövő, feltételes mód, jövő idő” – írta az átkosban Zala Márk, gondolatai ma igazán időszerűek.

» Drágul a villany, a gáz, s még ki tudja, mi követi. Ez most más, mint az év elején „szokásos” áremelkedések?

Alapprobléma, hogy Magyarországon a lakosság jövedelmének jóval nagyobb részét költi közüzemi díjak megfizetésére, mint az uniós átlagpolgár. Ez az olló tovább nyílhat az idén, ami nem jó üzenet. Felkészülhetünk arra, hogy év közben is lesznek díjemelések, közben a szolgáltató cégek kintlévőségei is nőnek.

» Sokan nehezményezték, hogy az állam eladta a MÁV Cargót. Egyetért a privatizációval, vagy ezt meg kellett volna tartani állami kézben?

A vasút Baross Gábor óta Magyarországot összeköti a világgal, én úgy látom, hogy az EU-ban Magyarország lehetne a logisztikai központ. Svájcban a közúti szállítást radikálisan a vasút felé tereli az állam. Nálunk pedig bérelt cseh kocsikkal közlekedik az InterCity, román irányvonattal jut a lignit Bükkábrányból a Mátrai Erőműbe. Sajnos kipipálhatjuk, már ez sem a miénk.

 

Vissza