HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Le pouttognoche Peugeot - A puttonyos Peugeot

2009. január 21. (szerda) 14:30
 
Menetpróba: Peugeot 309 SW Premium HDi 136 FAP. A 308-as az első 2-3 méteren molekulárisan tudatja velünk mindazt, amire elődje nem volt képes. A korábbi tapasztalatok alapján nem hittem, hogy a cikket egy olyan mondatcsokorral kezdhetem, mint most. Hogy folyékony babérkoszorú hagyja el tollam hegyét, szinte sose gondoltam volna.

A Peugeot 308 rögtön az első 2-3 méteren molekulárisan tudatja velünk mindazt, amire elődje nem volt képes: ez egy jó kocsi. A 307-esnek voltak ugyan pozitív vonásai, de összességében nem volt túlzottan kellemes élmény, s a kocsi szálkáinak szúrásnyomai csak lassan gyógyultak. A 308 viszont – abban a minutumban, ahogy megmozdul – máris lekommunikálja a nagyszerű változást.
Bizonyos korábbi modellek és problémáik keserűn idézték vissza a régi, nagyszerű modelleket, melyek elnyűhetetlen, kiváló automobilok voltak. Az elmaradott afrikai országokban a kocsik egyharmada most is 504-es, 404-es, vagy esetleg 505-ös. A 308 után viszont megint jóleső érzés visszagondolni a szép öreg jószágokra.

[5_300] Peugeot-308.jpg

Stílusban most sem szenvedünk hiányt, ez a rész sosem volt a márka gyenge pontja. A 308 stilisztikája buzgón bizonygatja, hogy kelendő portéka vagyok, értékes vagyok. A kocsi eleje drámai. Tagolt, tátott szájú, mosolygós, és az egész kicsit technikazamatúan pozitív. Az összeszűkülő orrpajzs a 908 LeMans prototípus frontrészét idézi. Hátul azonban… na szóval, itt már lanyhul a pennavonalak biztossága és a far bizony petyhüdt a fronthoz képest. Nincs nagy baj, mert az SW a perspektívák nagy többségéből nézve mutatós, mindössze hátulról/háromnegyed-hátulról változik a vonzó összkép amolyan „Rég láttalak; olyan jól nézel ki, Ilonkám!”-ra. Hasonlóan fittyedt formájúak a tükrök is, azonban itt nem(csak) a formának szól a kritika, hanem a tényleges nettó látómezőnek.

[2_180] Peugeot-csomagter1.jpg [3_180] Peugeot-csomagter2.jpg

De egy SW tulajdonképpen arról szól, hogy mi van belül. Nos, 7 ülés és hely. Méghozzá bőviben. Gazdag gyermekáldással ez az autó ideális – sőt sárgára festve iskolabusznak is használhatjuk. Ifjoncoknak, Yodának abszolút komfortos, de termetes európai embert még hosszas zsolozsmázással sem lehet meggyőzni arról, hogy ezek az egyenként konfigurálható, de épp ezért kisebb méretű ülések hosszú távon is kényelmesek lesznek. Honnan tudom? Kérdezősködtem. Mindettől függetlenül az ülések tényleg okosan hajtogathatók, billenthetők és huzigálhatók – sőt még hatszemélyesre is konfigurálhatjuk SW-nket, ha a középső-középsőt eltávolítjuk.

[6_300] Peugeot-reflektor.jpg

Tesztautónkat egy kétliteres, HDi motor hajtotta a HDi-ktől megszokott komforttal és dinamikával. Ez az erőforrás csak hidegen beszél oroszlánul, konstans gázon csendes, és jó turbódízelhez méltón mélyről húz, mint vízhordólyány a kerekeskútnál. Az új hatsebességes váltó is nagyon jól kapcsolható, bár az érzet még nem csillagos ötös. A kormány hangolásán egy gondolatnyit kellene igazítani, hogy igazán naturális legyen, viszont a legnagyobb meglepetést a futómű okozza. Az autó alatt dolgozó felfüggesztések ugyanis fundamentálisan nem változtak, mégis az új generáció szemtelenül jobb a 307-nél. Míg az minden útegyenetlenségnél esett-kelt, sőt az aknafedelekről nagy riadalmában el is ugrott oldalirányban, a 308 egy kifinomultan, komfortosan rugózó AUTÓ lett.

Ezt látványosan hangsúlyozza a nemes belső is, ahol ízléses krómdíszítéseket találunk. Az autó minőségérzete hatalmasat javult; s ez nem csupán a lakályos utastérben mutatkozik meg. Ha bepillantunk a motortérbe, már minden burkolat, illetve segédaggregát mívesen ül a helyén. Korábban szinte láttuk lelki szemeinkkel, hogy francia céhlegények lombfűrésszel aprítanak sorjás motortartó karrá egy aludarabot.

[4_300] Peugeot-teto.jpg

A 308-ból szinte kötelező a magas felszereltségű változatokat vásárolni, hiszen különlegesen kombinálhatók csillagbarát üvegtetővel, barátságos dízelekkel és egy nagyon finom turbós benzinessel. Egyszóval a puttonyos Peugeot-t jó vezetni, jó bele pakolni, jó variálni – és ha a helyzet úgy hozza, tényleg ki lehet használni őhétszemélyességét. Ritka kombináció a kombik nációjában.

Szilvásy Bence

[1_180] Peugeot-belso.jpgAdatok

Motor: 1997 cm3, CR diesel DOHC16V
Teljesítmény: 136 LE 4000/min
Nyomaték: 320 Nm (360 overboost-tal) 2000/min
Saját/össztömeg: 1575/2215 kg
Hossz/szél./mag.: 4500/1815/1564 mm
Tengelytáv: 2708 mm
Csomagtér: 520/2149 l
Végsebesség: 202 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.1 sec
Fogyasztás: 6.2 l/100 km
Üzemanyagtank: 60 l
Alapár: 4.809.000 Ft (SW)
Tesztautó ára: 6.639.000 Ft
Tesztautó: Váci és Társai Kft.

Vissza