HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Temperamentumos tomporos

2008. május 15. (csütörtök) 10:31
 
Menetpróba: Kia Cee’d SW 1.6 CRDi

Ambiciózus, ahogy a Kia feltűnt a kombik piacán, hiszen az európai hagyományok itt megkérdőjelezhetetlenek, a koreaiaknál pedig az elődnél nem volt kombivariáns. Ami Hofinál még „vagonsztésön kempingkár” volt, az a koreaiaknál immáron Sporty Wagonná avanzsált, hiszen pusztán praktikummal nem nyerhetünk semmit.

Az SW máris pofon csapna bennünket, mikor rögtön a fenekét kezdjük fixírozni. Nagy, de ez nekünk pont jó. Hihetetlen, hogy mi minden –khm– fér bele. Sőt, nagy és szép is; már csak ringatni kellene. Vizslassuk inkább mechanikusabban a dolgot! Tudjuk, hogy a Cee’d a kategória egyik legnagyobbja, legszélesebbje, s így a gigászi csomagtér nem meglepő. Kiváló megoldás, hogy az ötödik ajtó mélyen a tetőből nyílik, nagyban megkönnyítve a rakodást.

[1_180] Kia-lampa.jpg [3_180] Kia-csomagter.jpg

Ha az űrméretet egy jelentős konkurenssel, a Golf Varianttal összehasonlítjuk, a különbség megdöbbentő. Számszerűen: a Kia 534/1664 literrel büszkélkedhet, míg a kilenc centivel hosszabb (!) Golfba csupán 505/1495 litert tudunk csak begyömöszölni. No, ezt hívjuk mintaszerű térkihasználásnak! Ha pedig a padló alatt rejtőző kis rekeszeket, dobozokat, miegymást is gondosan telerakosgatjuk, lehet hogy szívünk személyes tárgyait majd egyszer talán a negyedik tulajdonos találja meg…

[4_300] Kia-ceed.jpg

Kívülről nagyon tetszetős, hogy a lámpák felkúsznak az E-oszlopra is, bár a szemrevaló design funkcionális kellemetlensége, hogy az oszlopőserdő miatt bajos hátrafordulva kilátni. Ettől eltekintve a stilisztika kiegyensúlyozott, barátságos és „biztonságos”. Alapból is kellően mutatós, de aki akarja, fűszerezheti az optikát. SW-nket is a hamar mérföldkővé vált, kulturált 1.6 CRDi hajtja, a tőle jól ismert hihetetlen vehemenciával. A Cee’d ugyan kissé küzd a trakcióval, aztán megtapad, és a 255 Nm-es nyomaték elkezdi tolni. Nem kicsit. Mindeközben az erőforrás nyugodt és kulturált, tónusa kellemesen öngyújtós, étvágya pedig hihetetlenül alacsony. Ha nagyon vigyázunk, az átlag négyessel kezdődik, ha kevésbé, akkor hatossal. A kiváló teljesítménykarakterisztika a pontos ötsebességes váltóval adja az igazi dízelezés élményét. Nem kell állandóan váltogatnunk, a nyomaték pedig megold mindent. Korábbi tesztekben olvashattuk, hogy az autó futóműve nyers, kemény és pattog. Itt is úgy volt – míg le nem engedtem a gumikat 2.6-os szállítási nyomásról a normális 2.2-re. A Kia ezután szépen parírozta az úthibákat, a döngő, kellemetlen gumihang pedig megszűnt. Az igényes futómű/pontos kormány/hatásos fék trió jóindulatú, biztonságos társsá varázsolja a Cee’d SW-t aminél nem levegőbe pufogtatott jelző az S. Egy nagy far előnyeit sokaknak nem kell magyaráznom. Ha még szép is és kellően
sportos is, veszthetünk vele? Csak azt találjuk ki, hogyan tudunk ellenállni ennek a jószágnak, mikor tetszeleg a fenekével…

Szilvásy Bence

 

[2_180] Kia-muszerfal.jpgA Cee’d család annyira keresett, hogy az SW értékesítése is az előzetek terveknél egy hónappal hamarabb kezdődött. A magyar fődesigner által megálmodott, európai piacra szánt, Németországban fejlesztett, Szlovákiában készülő koreai kombi első darabját pedig egy olasz vásárló rendelte meg…

 


ADATOK

Motor: 1582 cm3 DOHC 16V commonrail, változó turbinageometria
Teljesítmény: 115 LE 4000/min-nél
Nyomaték: 255 Nm 1900/min-nél
Méretek: 4470/1790/1525 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Saját tömeg: 1420 kg
Csomagtér: 534-1664 l
Végsebesség: 188 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.7 sec
Tesztfogyasztás: 5.8 l/100 km
Tesztautó ára: 4.877.000 Ft
Tesztautó: Univer Car

Vissza