„ZEBRA akciót” tartottak Borsod-Abaúj-Zemplén Megyében
2011. március 7. (hétfő) 13:09
Az elmúlt időszakban több személyi sérüléssel járó közlekedési baleset is történt kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, gyalogos elütéssel. A balesetek okai elsődlegesen az elsőbbségi szabályok figyelmen kívül hagyása, minek következtében a járművezetők nem biztosítottak áthaladási elsőbbséget a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen átkelni szándékozó gyalogosok részére.
Intézkedések:
Nyolc gépjárművezetővel szemben szabálysértési feljelentés – nem adott elsőbbséget, nem megfelelő műszaki érvényesség miatt,
Nyolc gépjárművezetővel szemben közigazgatási eljárás - tilos jelzésen áthajtás, telefonálás, biztonsági öv használatának hiánya,
Tizennyolc gépjárművezetővel szemben 101 ezer forint helyszínbírság került kiszabásra – nem adta meg az elsőbbséget a gyalogos számára, balesetveszélyt okozva,
Huszonkét gépjárművezető részesült figyelmeztetésben - nem adta meg az elsőbbséget a gyalogos számára, balesetveszélyt azonban nem okozott,
Öt gyalogossal szemben 15 ezer forint helyszínbírság került kiszabásra – nem a gyalogosok számára kijelölt helyen ment át, balesetveszélyt okozva,
Negyvenkilenc gyalogos részesült figyelmeztetésben – nem a gyalogosok számára kijelölt helyen ment át, balesetveszélyt azonban nem okozva,
Információs háttér:
Az elmúlt évet tekintve megyénk személyi sérüléses közúti közlekedési baleseteinek száma 2010-ben is kedvezően alakult, sikerült megtartani a javuló értékeket, illetve további csökkenést elérni a baleseti mutatók terén. Tavaly összesen 815 (-8%) személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt. A halálos kimenetelű balesetek száma sajnos 6-tal (33-ról 39-re), míg az elhunytak száma 2-vel (42-ről 44-re) emelkedett. Csökkenés mutatkozik azonban a súlyos sérüléses (-7%), és a könnyű kimenetelű balesetek terén is (-10%).
A pozitív értékek egyik eleme, hogy a megye útjain 7,3 %-kal kevesebb személy sérült meg mint az azelőtti évben.
A fokozott ellenőrzések során nagy hangsúlyt kapott ittas vezetők kiszűrése is eredményesnek tekinthető, hiszen 6,5 %-kal csökkent az alkohol befolyása alatt előidézett balesetek száma. Az ittas állapotban okozott balesetek 26,1 %-át azonban kerékpárosok tették ki.
A balesetek oksági szerkezetét tekintve jelentős csökkenés tapasztalható a követési távolság be nem tartásával (-27,3%), a kanyarodással (-16,5%), az elsőbbségi joggal, (-7,5%) valamint a gyorshajtással (-4,6%) összefüggő balesetek számában. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy az előzési szabályok be nem tartásából adódó balesetek száma 14,2%-kal emelkedett.
2010-ben is a legtöbb közlekedési balesetet a személygépjárművek vezetői okozták, amely az összes baleset 60,2 %-át tette ki. Nagyarányú csökkenés mutatkozik a motorkerékpárosok körében (-51,6%), a kerékpárosok (-13%) és a gyalogosok (-11,8%) által okozott balesetek számában is.
A személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek többsége 67,7%-a lakott területen belül következett be.
B-A-Z. MRFK Kommunikációs Iroda