HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Árkon-bokron

2008. február 19. (kedd) 09:59
 
A Volvo végre elhozta hazánkba is a majdnem egy esztendeje bemutatott XC70-esét. A ’96-ban bemutatott első generációs crossover óta az XC-k szerves részei a Volvo programjának.

[3_180] Volvo-belso.jpgA Cross Country tulajdonképpen tökéletesen simul a változó körülményekhez. Míg egy évtizede azt sem tudtuk, mit kezdjünk enynyi autóosztállyal, ma már természetes, hogy például az egyre kátyúsodó utakhoz terepkombik illenek, melyek készségesen, leszakadt olajteknők nélkül élik túl a városi szakadékok támadását. A mostani XC a rendkívül elegáns vonalvezetésű S80-ra épül, szemben az előd S60-as alapjaival. Eltűnt a korábbi, teljesen fekete orr, s az egész optika sokkal nemesebbé vált. A stilisztika gyönyörűen használja a teljes Volvoformanyelvezetet kívül-belül egyaránt, s ügyesen váltogatja a legkülönfélébb kontrasztszíneket és felületeket.

[498_1_180.jpg] Volvo-muszerfal.jpg [498_2_180.jpg] Volvo-ules.jpg

Az utastér is finom ceruzával rajzolt, kellemes hely, mely meghökkentő újdonságokat is kínál. Allergiásoknak áldás a rendelhető Clean Zone Interior Package (Tiszta Belső Zóna Csomag). Ha távirányítóval nyitjuk ki az XC-t, a légminőségjavító berendezés a klímával karöltve egy percig automatikusan átszellőzteti az utasteret, így annak levegője olyan minőségű lesz, melyet a Svéd Asztma és Allergia Szövetség is elfogad. Volvónk figyelmeztet, hogy esetleg a tükrök által be nem látott holt térben van-e valaki/valami, az adaptív sebességtartó nemcsak a követési távot tartja, hanem a fékrendszert is befolyásolja, melynél talán a legtöbb újítást alkalmazta a Volvo. Ha a vezető hirtelen lelép a gázról, vagy ha az adaptív sebességtartó automatika valamit érzékel a kocsi előtt (melyből fékezésre lehet következtetni), a rendszer a fékbetéteket a tárcsához nyomja, fékkészenléti állapotba hozva a kocsit, mielőtt a vezető hozzáérne a fékpedálhoz. Ezzel a reakcióidő és a féktáv lerövidül. Tartós, erős fékezésnél, a felforrósodó fékeknél fading, azaz fékfáradás léphet fel. Ilyenkor egyre nagyobb erővel kell(ene) nyomni a fékpedált, de az FBS rendszer rásegít, és hidraulikája segítségével megnöveli a féknyomást.

[498_8_300.jpg] Volvo-tesztvezetes.jpg

A leglenyűgözőbb azonban talán itt is a PCC (személyi kommunikátor), ami már az S80-hoz is kapható. A PCC apró távirányítójával fontos információkat gyűjthetünk autónkról: a kocsi zárva van, vagy nyitva, a riasztó be van-e kapcsolva, esetleg van-e valaki az autóban. Ez utóbbit egy nagy érzékenységű szívverés-szenzor figyeli. A rendszer hatótávja nagyjából 100 méter, s a közelmúlt információit tárolja is a PCC. Biztonság mindenek előtt… Az összkerékhajtású XC70 Magyarországon kétféle erőforrással kerül piacra: egy 3.2 literes benzines soros hathengeressel, illetve a D5-ös dízel továbbfejlesztett változatával, melyek egy hatsebességes manuális-, vagy egy szintén hatsebességes Aisin-Warner automata váltón keresztül viszik erejüket az aszfaltra. Ehhez persze hatásosan asszisztál az aktív futómű, s ha például könynyebb terepen kalandozunk, jó szolgálatot tehet a völgymenetkontroll is, mellyel finoman, kontrolláltan szállhatunk alá egy, az urbánusnál mélyebb szakadékba.

Szilvásy Bence

Crossover

[498_7_t.jpg] Volvo-XC70-es1.jpg

A szokásos autóosztályokat egyesítő, keresztezéssel mesterségesen kitenyésztett autófajták, melyek egyes esetekben vitathatatlan előnyökkel bírnak, máskor viszont csak a hangzatos marketing alátámasztását szolgálják. Az XC70 a normál V70 kombi terepjárósított, optikailag módosított változata.

Írd XC, mondd Cross Country

[498_4_t.jpg] Volvo-XC70-es2.jpg

Furcsa rövidítés, furcsa kiejtéssel. Nemes, egyszerű angolosított, marketingkód. Ha autónk képes arra, hogy árkon-bokron keresztül átvágjon a tájon-határon, akkor illethetjük e névvel. Viszont mivel a cross (keresztül) szót egy x-szel is jelöli az angol, már csak egy C-t kellett utánabiggyeszteni, ami a country rövidítése…

[498_6_300.jpg] Volvo-2.jpg

A miskolci LUKÁCS Autó Kft. által meghívott szakújságírók a Bükk nehéz terepein kipróbálhattak és tesztelhettek 2 db. VOLVO XC70-est.

Vissza