Felfuvalkodottak - Menetpróba: VW Scirocco 1.4 TSI, VW Golf Plus 1.2 TSI Bluemotion
2010. augusztus 13. (péntek) 09:06
Ragadozói fölényemet kezdték tépázni az ingerek. Annyi az autó, hogy alig tudok kitérni előlük. Barrakuda? Uggyan! Itt még ha jobbrakuda lennék, sem tudnék elég gyorsan cikázni. Mindegy, megállapodtam. Kiszemeltem a két legértékesebb prédát, a Golf Plus Bluemotion-t és a Scirocco 1.4 TSI-t. Két kiemelkedő hatásfokú downsized négyhengeres, akik némiképp felfuvalkodottan tekintenek a világra, de szerencsére nem a gőg, hanem turbóik miatt..
Gyerünk! Pitty, kinyit, beül. Ahamm, sok minden nem változott a Golf Plusban, de a hajtáslánc érdekel, mert egy métert sem közlekedtem eddig a kis 1.2-es turbóval. Kulturáltan forgó négyhengeres, finom zajkomfort. A ráncfelvarrott kvázi-minivan kiforrottan veszi nyakába a kilométereket. Futóműve kellemes, jól izolált, így az utazás kellemes emlékeket hagy. Fejemből némiképp kilógó optikai receptoraimmal a kijelzőt vizslatom: az átlagfogyasztás 10.2 liter... ?!??? Egy Bluemotionnál??? No akkor nullázzuk ezt a fránya kijelzőt, fel az antigravitációs cipőt, és hagyjuk, hogy a VW technológia teljesítsen. A finom gurigázás meg is hozza az eredményt, mert az adat gyorsan esni kezd. 8.8 környékén azonban már meglassul, és alig-alig mászkál lejjebb. Hiába, a nagy homlokfelület és a turbo matematikai átlaga a valós körülmények között városban nem lesz olyan skótkockás. Mindegy, a kis feltöltött 1.2-es egy nagyon jól hangolt, kiemelkedően kellemes erőforrás – ami meghozta az étvágyat a wolfsburgi turbók következő lépcsőfokához.
Ez a kis fehér vadállat már bemutatásakor is sejtette, hogy nagyot üt. Ha csupán a forgolódó fej/secundum arányt nézzük, a Scirocco telitalálat.
Beülve ismerős a környezet, hiszen az Eos kissé méltatlan cockpitje vesz körül, amin szerencsére enyhítenek az ajtók fogantyúi és a sportos vonalú, jól tartó ülések. Az anyag- és felületminőség nagyságrendekkel jobb a Golf Plusétól, és itt is azonnal viszketnek a végtagok, hogy küldetéséhez méltón működjön a szerkezet.
1390 köbcenti, közvetlen befecskendezés, kettős feltöltés turbóval és kompresszorral, 160 lóerő, hétsebességes DSG váltó. Ínyencség a javából, és mivel nincs kuplungpedál, végre egy jó üléshelyzet, kompromisszumok nélkül!
A mérnökök meglepően emberes alapjárati dohogást hangoltak a Scirocco fara alá, de a négyhengeres belül sem szól olcsón, sőt! Váltásoknál majdnem olyan szépen ropog, mint az Audi RS6. A DSG perfekt partner; a váltások szinte tökéletesek (reméljük, tartósan). A két feltöltőnek köszönhetően az erőkarakterisztika inkább egy sokkal nagyobb szívómotort idéz, mintsem egy csöppnyi vastüdőset. A teljesítmény kihetetlenül látványos a lökettérfogathoz képest; s a 160 lóerősnél jóval többnek érezzük a VW-t. Nem hiába lett ez az erőforrás a 2010-es Év Motorja (eltekintve sűrűsödő vízpumpahibáitól; cikkszám 03C121004 J – a Szerk.).
Noha a tesztautóban „csak” az alapfutómű dolgozott, a kocsi reakciói szinte hibátlanok. Mindössze a far könnyülhet el nagy sebességről való maximális lassításnál, de még közel sem ESP-beavatkozási tartományban.
D-állásban a váltó komótosan, alacsony tartományban tologatja fogaskerekeit, S-ben pedig nagyszerűen tartja a fordulatot. Ha tehát kiélveztük a kormány fülecskéinek húzogatását, nyugodtan, stressz mentesen megvárhatjuk, míg megszáradunk (a Climatronic feláras). Persze ne várjuk, hogy a gyár által specifikált fogyasztás ígérete teljesüljön – ahhoz az autó egyszerűen túl nagy kísértést képvisel – de ha kell, takarékosan is mozgolódhatunk vele.
Az InnovaTurné rajából tehát kifogtam a legelevenebb, legfinomabb technikákat. Megérte. A kisméretű, turbomotorok kétségtelenül Európa autózási szokásainak jövőjébe mutatnak.
A VW szándéka, hogy legfrissebb technológiáit, innovációit testközelből bemutassa, abszolút vásárlóbarát, jó irány. Az alkalmi sofőrök arcát látva pedig jólesik nekik úriasan, motorosrendőri felvezetéssel korzózni a városban – legközelebb Kecskeméten.
Szilvássy Bence
Golf Plus 1.2 TSI Bluemotion Scirocco 1.4 TSI DSG-7
Motor: |
1197 cm3 |
1390 cm3 160 LE 5800/min 312/1006 l 218 km/h 8.0 sec 7.232.000.-Ft 8.392.250.-Ft |