HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Hogyan lesz a lélek? Menetpróba: Kia Soul 1.6 LX

2009. március 30. (hétfő) 12:20
 
Soul. Valószínű ez a név lesz az, amit a magyar firkászok eredetibbnél eredetibb nyelvészi cirádákkal és épületes poénokkal fognak kivégezni… Meg sem próbálkozom vele. Szabadjon magára a termékre koncentrálnunk, rendben? Ha pusztán a műfaji hátterét vizsgáljuk a soulnak, akkor több dolog nyomon követhető benne. Nem olyan kesergős, mint a blues és szerencsére nem siratóasszonyokkal kell megszólaltatni.

Ugyanakkor még mindig a lélekről szól, csak finomabban, árnyaltabban. A soul irányzat egyik gyökere a vallásos gospel, ezért a kocsi magas, mint egy templom, amelynek legfőbb vizuális eleme a feszített, ún. „lebegő” tető. Ezt a sajátságos formát a japán belpiacon megszokták, sőt uram bocsá’ Amerika is átcsámcsogta magát két hasonló Scion xB generáción. Míg azonban azokat sosem látjuk hivatalosan, a Kia pont akkor robbantott és akkorát, hogy övé lehessen a szegmens startköve. A Genfben most kiállított új Nissan Cube lehet az egyetlen valódi ellenfél, de annak még ténylegesen, kézzelfoghatóan meg kell ide érkeznie.

[4_300] KiaSoul1.jpg

Tehát forma. A Soul dizájnjának nagyszerű volta abban rejlik, hogy úgy kubistán kockoid, hogy tulajdonképpen nem is az. Csupán minden meredekebb az átlagnál. Finom, vasalt vonalak, hangsúlyos kerékívek, játékos akcentusok szabdalják a Soul felszínét. A multifiguratív első lámpák és a domború motorháztető látszólag ellentmond a hátsó traktus szigorúbb szögleteinek, ám a stilisztika mégis zseniálisan működik. Különösen kiemelkedő elemek az oldalindexek és foglalatuk, az egyszerű, mégis istenség hátsó lámpatestek és egy vastagra plasztikázott páncélszekrényajtó-szerű csomagtérfedél – szerencsére jóval könnyebb kivitelben. Alatta egy 340 liter űrtartalmú csomagteret találunk, ami azonban sokkal jobban kihasználható, mint a számok sejtetik, ugyanis rengeteg kacatot tud befogadni a szőnyeg alatti többrekeszes doboz. Tesztautónk finom vanília-sárga árnyalata elég asszociatív volt ahhoz, hogy a Soul leadása után a hűtőajtót feltépve egy tégely jégkrém után kutassak. Nincs? Mindegy, madártej is jó…

[3_180] KiaSoul-hatso.jpg [5_180] KiaSoul-csomagter.jpg

Ha viszont az utastér ajtaját tépjük föl, egy komor színvilág tárul elénk. Fekete zene, fekete világ (Graphite belső). Azonban itt is visszaköszön a soulénekes, akinek a bőre fekete, de amint kinyitja a száját, meglátszik a vörös, a lélek vérbő sebezhetősége. A kesztyűtartó és a rakosgatós rekesz belseje szintén vörös, piros, vérszínű – ahogy tetszik. Mintha belelátnánk a Kia-énekes szájába, a maga elvont stendhali, akarom mondani pszichedelikus souli mivoltában…
A Soul egy kellemes autó. Hangolásán érződik, hogy a kocsi elsődleges mozgásterének a várost szánták; itt az 1.6-os, variálható vezérlésű motor finom, halk és szélzaj sem tolakszik az utastérbe. A futómű kellően aktív és sportos, noha a vasak itt egyszerűbbek, mint a példás többlengőkaros Cee’-dnél.
A helykínálat egész egyszerűen óriási és nemcsak a fejünk fölött ködbevesző tető miatt, hanem nettó és abszolút is. Jó a lábtér, a térérzet, sőt, még az üléskomfort is. Dacára, hogy a kocsi Koreából érkezik, az ára is barátságos. Nyilván elsőre a 3,8 soknak tűnik, de ha összerakunk mondjuk egy hazai SX4-et ekkora motorral, és felszereltséggel, akkor azonnal helyreáll az egyensúly.

[1_300] KiaSoul-belso.jpg

No persze nincs autó negatívumok nélkül, úgyhogy ezekre is kell szánni pár gondolatot. Míg a kormányzás parkolási manővereknél tökéletes, gyorsabb tempónál néha túlságosan felkeményedik. A motor karakterisztikájából pedig hiányzik egy kevéske nyomaték alulról. A kuplung fogáspontja sem kellően definiált, ezért a készséges motorral párosítva nem lesz feltétlenül selymes az első pár kilométer.

A Soul viszont olyannyira saját szájízünkre alakítható, hogy tökéletesen visszaadja lelkünket. Ettől lesz majd sajátja is, ami kiemeli a hétköznapok használati cikkei közül és megmutatja, hogy igenis, a névválasztás helyes…

Szilvásy Bence


Adatok

[2_t] KiaSoul-lampa.jpgMotor: 1591 cm3, VVT DOHC
Teljesítmény: 126 ( LE) 6300/min
Nyomaték: 157 Nm 4200/min
Saját/össztömeg: 1245/1680 kg
Hossz/szél./mag.: 4105/1785/1610 mm
Tengelytáv: 2550 mm
Csomagtér: 340/818 l
Végsebesség: 177 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.8 sec
Fogyasztás: 7.6 l/100 km
Üzemanyagtank: 48 l
Alapár: 3.799.000 Ft
Tesztautó: Univer Car Kft.

Vissza