Hol a törvényességi felügyelet?
2009. január 27. (kedd) 15:56Beszédében megjegyezte, 2007. január. 01.-től sorozatban hoz a kormány Alkotmánnyal szemben álló intézkedéseket.
Ódor Ferenc kiemelte, nem az ellenzék véleményét tolmácsolja, hanem az Alkotmánybíróságét. – Ezek a rendelkezések tarthatatlanok, a Kormány olyan állásponton van, hogy amit nem tud megváltoztatni, azt megszünteti. Ide sorolható a közel háromezer-kétszáz önkormányzat törvényességi ellenőrzését biztosító közigazgatási hivataloknak az először regionális szintre való átalakítása - amivel az Alkotmánybíróság már eleve nem értett egyet - most pedig azt, hogy átkeresztelték államigazgatási hivatallá, amivel a megyei és települési önkormányzatok működésének törvényi ellenőrzése megszűnt. A kormány inkább választotta ezt a megoldást, minthogy a Parlamentben megváltoztasson egy kétharmados törvényt. Presztízskérdésként kezelték az ügyet, szóba sem jöhetett, hogy visszaállítsák a 2006. december 31. napját megelőző állapotot, amikor megyei közigazgatási hivatalok voltak – mondta Ódor Ferenc. – Félreértés ne essék, nem azért rángatjuk a kötelet, mert mindenképpen az ellenőrzést kívánjuk, de a közigazgatásban igenis szükséges az, hogy az önkormányzati határozatok, rendeletek kontroll alatt álljanak. A magyar jogrendszerben most ott a nagy kérdés, hol lehet esetlegesen megvétózni az önkormányzatok által hozott rendelkezéseket? A helyzet még nem befolyásolja, de problémák elé állítja a hétköznapokat, mindezt azért, mert a kormány nem volt hajlandó belátni, hogy hibázott 2006 decemberében. Az Alkotmánybíróság 2008. június 30. napjáig adott határidőt a jogalkotónak arra, hogy az alkotmányellenes helyzetet felszámolja, ennek ellenére az Országgyűlés - a megadott határidőig - nem döntött a közigazgatási hivatalok újbóli intézményesítéséről, így ezen szervezetek működésének jogalapja az imént jelzett napon megszűnt! Mint ahogy megszűnt e szervezetek vezetőinek megbízatása is.
Summázva, jelenleg nincs olyan szervezet, amely jogosult lenne az önkormányzati testületek határozatainak bíróság előtti megtámadására. Ugyanakkor cinikusnak mondható az a kormányzati álláspont, mely szerint az önkormányzati rendeleteket bárki megtámadhatja az Alkotmánybíróság előtt, hiszen egy jogkereső állampolgárnak erre sem képzettsége, sem rálátása, sem infrastruktúrája nincs, ellentétben a közigazgatási hivatalokkal.
Az ország közel háromezer-kétszáz önkormányzata rendszeresen ülésezik, ezerszámra születnek új rendeletek, határozatok. A Kormánynak sikerült elérnie, hogy ezek a döntések mindenütt hatályosuljanak mindenféle kontroll nélkül, akár alkotmánysértő módon is, okozhatva ezzel állampolgárok százezreinek a jogsérelmével járó, törvénysértő állapotot.
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza