Lefejlődés és felfejlődés - Menetpróba: VW Polo 1.4 Comfortline
2009. szeptember 27. (vasárnap) 20:10A drágácska Audi 50 tehát VW Polóvá avanzsált és hatalmas sikerkarriert futott be. A mostani modell az ötödik generációt képviseli – ráncfelvarrásokat nem beleszámítva. S ha Volkswagennél tartunk, mindig elő kell szedjük a cég jellemző platformját. Új, 6R kódjelű Polónk a vadonatúj PQ25-ös padlólemezre épül, mely elnevezésnél a P továbbra is személyautót, a Q keresztben elhelyezett motort, a 2-es a legkisebbnél (A-szegmens; miniautók) eggyel nagyobb kocsiosztályt, az 5-ös pedig az ötödik generációt jelzi. Miért fontos ez? Mert ez jelzi a legnagyobb változást (lásd keretes anyagunkat).
Mi érezhető ebből a Polóban? Elsősorban az, hogy minőségi termék – sokkal inkább, mint némely eddigi modell. Korábban jókat derültünk pl. a Passat középkonzoljának illesztésein, nyiszorgó utasterein, megháborodó DSG váltójain, vagy az előző Polók motorháztetejének lecsapódási hangján. Itt azonban a kritika (végre) gyakorlatilag elnémul, mert ennek az új modellnek szinte nincs hibája. Illetve persze van, mert kicsik a külső tükrök, nem variálható és szűkös hátul (aki utazott már Honda Jazzben, az tudja, miről beszélek) és belülről hangos a hűtőventillátor.
No de…! Az egész autó élménye sokkal precízebbre hangolt, mint az eddigiek. Míg az alaptípusokban csontkemény, magasabb felszereltségű változatokban már puha, habosított a műszerfal. Optikailag ugyan nem különböznek, ám a puhaság tudata és tapintása mégis jólesik. Az összes működtetési erő harmonikus, finom, a kuplung szelíden veszi ölébe a tányérrugóját, a váltókar pontos és könnyed, sőt, a kormány erőszükséglete is szinte pont tökéletes. Kicsi króm itt, apró fémhatás ott, s máris egyensúlyban van a kép. Nincs olcsó hangja az ablakemelőknek, a záródási hangoknak, s látszik, hogy a zajkultúrára nagy figyelmet fordítottak Wolfsburgban.
A Polo csendes, és menet közben mindene rendkívül jól szigetelt. Futóműve nagyon kellemes; egyszerre ad kellő komfortot és mindeközben éberen vigyázza a karosszéria moccanásait. Az alattomos, rövid kis úthibák is ugyanúgy elnyelődnek a rugóutak spirálszerpentinjeinek moccanásaiban, mint a durva egyenetlenségek. Egyszerűen egy kis-nagyautó.
Komoly kompetenciáját a stilisztikájával is aláhúzzák. Mikor Genfben először megpillantottuk, a reakció egy spontán pupillatágulás volt. Tipikus, márkahű VW, nagyszerű arányok, rendkívül tudatos fényvonalak és játékosan gazdag apróbb részletek, mint pl. a lámpák belső rajzolata. Pont annyira szép és vonzó, hogy kellően kellesse magát és pont annyira józan és pozitívan unalmas, hogy széles tömegekhez szóljon. Nem egyszerű arányt talált el a Polóval a VW. A karosszéria rései szűkek, pontosak és szimmetrikusak, s ezzel az optikai, szubjektív minőségérzet is nagyszerű. A részleteken pedig már látszik, hogy nem csupán szigorúan a funkciót kergették pennájukkal a designerek, hiszen egy-egy kackiás ficak mindenhol jelen van. Akár a frontspoileren, akár pedig az oldalsó ablakfelületek sarkainál.
Ugyan az 1.4-es DOHC 85 lóereje ma már csak középszerű, de a négyhengeres mégis jól hátára veszi az elődjénél nagyobb, merevebb, mégis könnyebb kocsiszekrényt. Szomja is szerény; mindössze 6.5-7 literrel megelégszik átlagban. Mégis, aki teheti, vásárolja az 1.2-es turbót, vagy a dízeleket.
A Polo tehát egy rendkívül kiegyensúlyozott kisautó, mely a legtöbb dolgot nagyon meggyőzően teszi, negatívumai pedig nem annyira fajsúlyosak, hogy tényleg zavarjanak. A Polo 35 éve lefejlődött népautóvá, ma pedig felfejlődött a kategória egyik méltó éllovasává. Mégis lovaspóló ez…
Szilvásy Bence
PQ25
E platform első modellje a Seat Ibiza volt, tehát a technika már
a gyakorlatban is sikeresen vizsgázik. Sőt, mindez igen jó ajánlólevél
a Polónak, hiszen Erich Schmidt, a Seat elnöke is elégedettségét
fejezte ki a platformmal kapcsolatban: „Az Ibiza minősége már eléri a
Toyotáét.” – mondta.
Jordi Cabanero, a Seat minőségbiztosítási főnöke is megerősíti, hogy „a
Seat azzal érte el a Toyota minőségi szintjét, hogy szisztematikusan
információt gyűjtünk a vásárlóktól, s ezeket egy gyors döntéshozatali
rendszerrel át is ültetjük a termék javításába”. A VW konszern új
kisautói, az Ibiza, a Polo, s később az Audi A1-es tehát igen jó ásszal
indulnak útjukra. A Polóból nem csak a szokásos ferdehátú, hanem jóképű
lépcsőshátú, kombi és később minivan karosszériaváltozatokat is
terveznek, tehát 2010-ben is bőven frissül a modellkínálat.
Adatok
Motor: 1390 cm3, DOHC 16V Teljesítmény: 85 LE 5000/min Nyomaték: 132 Nm 3800/min Saját/össztömeg: 1070/1550 kg Hossz/szél./mag.: 3970/1682/1462 mm Tengelytáv: 2470 mm Csomagtér: 280/952 l |
Végsebesség: 177 km/h Gyorsulás 0-100 km/h: 11.9 sec Fogyasztás: 4.7/5.9/8.0 l/100 km Üzemanyagtank: 45 l Alapár: 2.790.000 Ft Tesztautó ára: 3.816.000 Ft |