Méltán csokornyakkendős
2009. május 22. (péntek) 12:41Menetpróba: Chevrolet Cruze 1.6 LS Plus
Egyre szaporodtak az infók, a képek, mire (Párizst kihagyva) Genfben sikerült az autóba huppannunk. Ugyan ez is egy előszériás példány volt, tele prototípus műanyagokkal, amelyek csálén álltak és többféle színben és textúrával riogatták a firkászokat. Viszont – olyan lett!
Nem tudok mit csinálni, kikívánkozik: a Cruze kiemelkedően jó kocsi. Kész. Hogy mitől?
GM Delta II. Ez a platform, amire a Cruze épül, s ami majd az új Opel Astra padlólemeze is lesz. Hihetetlenül merev, egy tömbből faragott érzetet ad az autónak, az utastér abszolút nyösszenésmentes. A kabin rendkívül szépen dekorált. Helye van az Opel Insignia kormányának, szépek a kijelzők, jó az anyagmegválasztás, a műszerfal éjszaka is jóképű.
Jó kiállású karosszériája elöl abszolút márkahű, hátul pedig az Epica és egy Civic sedan turmixa. A sziluett, a részletek pedig megérdemlik, hogy olyan színben válasszuk, amelyek megmutatják az alapformát és megszólaltatják a díszítéseket. A design nagyszerű adaptálhatósága akkor lesz nyilvánvaló, ha tudjuk, hogy az autó hiteles és kiválóan mutat a hazai Daewoo hűtőráccsal (ahol még mindig Lacetti), vagy az ausztrál Holden maszkkal is.
Menjünk csak „krúzolni” egy kicsit! Döbbent csend a döbbenetes csendtől. Minden komponens tökélyre hangolt zajkultúrával teszi a dolgát. Nincs futóműzaj, s a motor is jól csillapított – annak ellenére is, hogy van egy enyhén vibráló textúrája. A Cruze nyugodt, biztos fölénnyel fekszi az utat, így relaxáltan élvezhetjük a gyári hifi szép hangképét.
A váltó nagyon pontos, a kormányerő nagyon eltalált, az áttétel nagyon direkt. Az elismerő nagyonok csak nem fogynak ki, ami óriási erény a Chevytől – pontosabban a GM Daewoo Auto & Technology-tól.
Savazós énünk pedig már alig talál fogáspontot a kocsin. Van persze, de már ez sem az a maró gúny, ami a részletek láttán azonnal vérszerződést köt a sikoltozva röhögéssel. Igen, a kuplungpedálon kellemetlenül átdobol, átvibrál a motor (hja, a régi szép Astra Coupés emlékek!). Nem tudni persze, hogy ez a jelenség példány-, avagy szériafüggő… Az Euro5-ös tisztaságú 1.6-os erőforrás teljesítménykarakterisztikája hasonlít ahhoz, mint amikor kisportolt önmagam (nem!) lefut egy ultramaratont egy régi, vékony szívószálon keresztül lélegezve. Nem kifejezetten táltos, sőt inkább hangsúlyozottan táltatlan. A szűk nyílású csomagtartó lengőzsanéros fedelén pedig nincsen belső lehúzó fogantyú. Na, kérem ennyi. Azért is meg kellett mondani.
Azonban ha belegondolunk, ezek a „bajok” tulajdonképpen nem is léteznek. A letargikus benzinest cserélhetjük elementáris erejű dízelre. A vibráló kuplungpedál és a nyomatékszegény elindulás problematikáját elfelejthetjük a nagyobb motorokkal és/vagy az új hatsebességes automata váltóval. Maradt a csomagtartó zsanérja és huzigája. Nos, döntse el mindenki, hogy ez nagy baj-e…
A Cruze mindenképp az esztendő pozitív meglepetése, mely jelzi hogy a GM hová tart termékszinten (felejtsük is el most a válságot). Az óvilági Chevy már nem egy kicserélt márkanevet jelent, hanem magát a csokornyakkendőt, a tradicionális emblémát. Csokornyakkendőhöz pedig öltözni tudni kell; s a Cruze-zal utazni már esemény, nem csak történés, hiszen egyszerű közlekedési eszközből Autó lett. Jármű a javából…
Szilvásy Bence
Motor: 1598 cm3, DOHC 16V
Teljesítmény: 113 LE 6400/min
Nyomaték: 153 Nm 4200/min
Saját/össztömeg: 1285/1788 kg
Hossz/szél./mag.: 4597/1788/1477 mm
Tengelytáv: 2685 mm
Csomagtér: 450 l
Végsebesség: 185 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.8 sec
Fogyasztás: 8.6 l/100 km
Üzemanyagtank: 60 l
Alapár: 3.299.000 Ft
Tesztautó ára: 4.299.000 Ft
Tesztautó: Chevrolet Sajó