HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
aktuális

Modern, egységes, következetes Büntető törvénykönyv készül

2012. június 15. (péntek) 10:30
 
Dr. Répássy Róbert: Fontos társadalmi elvárás a szigor, a tettarányos büntetés és a következetesség

A kormány az Országgyűlés elé terjesztette az alkotmányt követő legjelentősebb jogszabály gyűjtemény, az új Büntető törvénykönyv (Btk.) tervezetét, amely vitája már megkezdődött a Tisztelt Házban. Répássy Róberttel, az igazságügyért felelős államtitkárral beszélgettünk a most születő büntető kódexről.

Miért most tűzték napirendre a Büntető törvénykönyv átdolgozását, mi ezzel a kormányzat elvi célja? – kérdeztük az államtitkárt.
 
A hatályos törvénykönyv több mint 30 éves, több mint száz eddigi módosítást élt meg, mintegy 1600 rendelkezését toldozgatták-foldozgatták.  Az eltelt idő alatt a társadalmi, gazdasági viszonyok és az emberek életviszonyai is oly mértékben megváltoztak, hogy az már a kódex egyre sűrűbb módosításával sem volt követhető. A módosítások alkalmazkodtak a különböző kormányok eltérő büntetőpolitikai elképzeléseihez, ami által a Btk. egyre inkább elvesztette belső koherenciáját. Márpedig  a büntetőjoggal szembeni egyik legfontosabb elvárás a következetesség. A hatályos Btk. a folyamatos változtatások miatt ennek híján van, ami a jogalkalmazó szervek gyakorlatában is megmutatkozik. Elsősorban e probléma kiküszöbölése céljából jön létre az új, amely a következetesség mellett korszerűbb is lesz, figyelembe veszi a XXI. század kihívásait és a hazánk nemzetközi elkötelezettségéből fakadó viszonyokat is.

Az állampolgárok jelentős része jobb közbiztonságot és ezzel összefüggésben a bűnözők szigorúbb büntetését szeretné. A tervezet során ezt figyelembe veszik?

Természetesen. Fontos társadalmi elvárás a szigor, a tettarányos büntetés és a következetesség, ezt az új Btk.-nak teljesítenie kell, és teljesíteni is fogja. A közbiztonság, a törvények iránti tisztelet helyreállítását, a  kormány már a kormányprogramban vállalta. A szigor persze nem minden esetben a büntetési tételek parttalan megemelésével egyenlő, hanem a  következetes, kikerülhetetlen, világos szabályokkal. Összességében elmondható hogy az új Büntető törvénykönyv csak ott szigorít, ahol erre valóban szükség van. Kimondottan ilyen területek a például a korrupció, a gyengébbek – nők, gyermekek, idősek – elleni támadások, illetve a nemzeti vagyon védelme. Hosszas szakmai előkészítés és társadalmi egyeztetés során alakult ki a végleges tervezet, ennek köszönhetően sokan érezhetik magukénak, ez segíti majd a jogalkalmazást és az új büntető kódex társadalmi, szakmai elfogadottságát. A társadalmi és szakmai igények okán alakítottuk át a jogos védelem intézményét is, amely végre úgy alakítja a jogrendszert, hogy elsősorban a támadó vállaljon kockázatot a támadással és ne a védekező.

Az erőszakos bűncselekmények jelentős részét családon belül követik el. A jogalkotás szintjén hogyan tudnak ez ellen fellépni?
 
A családon belüli erőszak cselekményei elsősorban indulati (mint az emberölés, testi sértés) vagy ösztöncselekmények (például szexuális erőszak). E cselekmények vonatkozásában nincs igazán jelentősége még súlyosabb büntetéssel fenyegetni, hisz ilyesmit a támadó (részeg férj, agresszív apa) ilyenkor nemigen mérlegel. A már meglévő tényállások és minősített esetek szinte maradéktalanul lefedik e magatartásokat is, tehát a gyermek sérelmére elkövetett emberölés minősülhet a tizenkettedik életévét be nem töltött sérelmére elkövetettnek is, de akár felmerülhet az aljas indokból történő elkövetés is. Ezen esetekre a Btk. (mind a hatályos, mind pedig az új) akár életfogytig tartó szabadságvesztés büntetést is lehetővé tesz. A civil szervezetekkel történő egyeztetés nyomán került be a Btk. tervezetébe az együtt élők közötti lelki bántalmazás tényállása, ami viszont olyan élethelyzetre ad választ, amit a büntetőjog eddig figyelmen kívül hagyott. Ez – álláspontunk szerint – hatékony eszköz lehet a családon belüli erőszak ellen.

A felgyorsult világban egyre több a gyermekek által elkövetett bűncselekmény. Igazak a hírek, amelyek szerint az élet elleni cselekmények esetében a büntethetőség alsó korhatárát 12 évre csökkentenék?
 
Álláspontunk szerint vannak olyan bűncselekmények, melyek súlyát és jelentőségét már egy tizenkét éves gyermeknek is fel kell fognia, és éppen ezért felelősséget vállalni érte. Ilyenek a súlyos életellenes, vagy súlyos erőszakos bűncselekmények. A kormány által az Országgyűlés elé terjesztett új Btk. tervezete az emberölés, az erős felindulásban elkövetett emberölés, valamint az életveszélyt, vagy halált okozó testi sértés esetében – tehát meglehetősen szűk körben – szállítja le a büntethetőség korhatárát, ám ezekben az esetekben vizsgálni kell, hogy a 12 és 14 év közötti elkövető rendelkezett-e a cselekménye következményeinek felismeréséhez szükséges belátási képességgel? Fontos tudni, hogy a parlamenti vita jelenleg is tart, látjuk, hogy ez a pont is erősen a vita része, meg kell várni a zárószavazást.

Az alternatív büntetések hívei az elterelésről, a „börtöniskola” megelőzéséről beszélnek.  A Btk módosításban teret kapnak ezek az elméletek?
 
A közkeletű „börtöniskola” kifejezés az a jelenség, hogy az elkövető, aki más szankciókkal a helyes útra még visszavezethető lenne, ha börtönbe kerül, olyan közeg része lesz, ami biztosítja a profi bűnözővé való kiképzését. Az alternatív szankciók az új Btk.-ban is megjelennek, sőt körük kibővül, így a bírók több szankció közül „válogathatnak”, mint korábban. Bekerül például az elzárás, egy rövid tartamú, csekély következményekkel járó szankcióként. Álláspontunk szerint akár pár napos elzárás is elrettentheti az elkövetőket a bűnözéstől, mivel (nagyon enyhe formában) rövid ideig szembesíti őket azzal, hogy mire számíthatnak az „igazi” börtönben, azonban nem elegendő ahhoz, hogy az elkövetők „kitanulják a bűnözői szakmát”. A pénzbüntetés egy napi összegének alsó határának a leszállításával mód nyílik e büntetés sokkal szélesebb körben történő alkalmazására a szabadságvesztés helyett is.

Vissza