HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Scion* csókol… Menetpróba: Toyota Urban Cruiser 1.3 Sol

2009. június 22. (hétfő) 11:33
 
A japánok mindenhol meg akarnak felelni. Otthon, külhonban, mindenütt – még a yakuzák is. Ezért vagy presztízsből európai autóval járnak, vagy mindenféle németes hangzású neveket adnak kerekes csemetéiknek. A Yaris és a Yaris Verso ott Vitz és Platz volt, de a Yaris platformra épülő változatok száma szinte végtelen. Tesztelt modellünk ott Ist névre hallgat.

Mivel azonban egy német piacon a sajátnév-injekció már hatástalan, ezért specifikus piacokra önálló keresztséggel és küldetéssel érkezik az autó. Az USÁ-ban a fiatalos Scion (*ejtsd: szájon) márkanév alatt forgalmazzák xD-ként, nálunk pedig – kétesztendőnyi késéssel – Urban Cruiser lett.

[3_960] Toyota.jpg

Tehát ő is a Yaris egy átöltöztetett alfaja, mely magára öltött egy korhű, trendi SUV-s ruhát. A kromoszómaháború garantált, hiszen nem tudni, hogy az X-ek, vagy Y-ok kerülnek majd fölénybe. Ha a kocsi maszkulin részét vizslatjuk, egy stramm kiállású, jóképű, terepjárószerű járművet látunk, aminek király a felnije, és amivel kiválóan lehet (k)örbenkrúzolni (sic!) a természetadta városi vadászmezőkön. Ha pedig a feminin oldal kerül előtérbe, akkor egy stramm kiállású, jóképű, terepjárószerű járművet látunk, aminek király a felnije… ööö, és amivel kiválóan lehet shoppingolni indulni. Ha balra fésülöm Vilmos, ha jobbra, akkor Vilma, tehát a kilógó könyök pont úgy rásülhet az ajtóra, mint ahogy a tükör is kibírja a plüssállatokat. Attraktív, akárhogy csavargatom.

[4_960] Toyota-utaster.jpg

Az Urban Cruiser tehát egy olyan piaci résbe illik, ami egy nagyon öntudatos külsőt és életstílus feelinget keres és ehhez adja optikai csemegéit. Nemcsak kívül, de belül is, hiszen a szokásos felületstruktúrákat sutba dobták, és egy technoid, fiatalos hangulatú utasteret rendeztek be, ezüst konzollal, olaszos szélső légbeömlőkkel.

[1_960] Toyota-UrbanCruiser.jpg

Apropó olasz! Az eggyel ezelőtti Corollákra volt először jellemző a nem teljesen optimális vezetési pozíció, mely a korabeli olasz autókra emlékeztetett, ahol a vezető gibbonosan kinyúlt karokkal lábzongorázott a közel trónoló pedálokhoz. Némely Toyotában maradt egy ehhez hasonló üléshelyzet, ahol a kormány jöhetne kijjebb, a pedálok mehetnének beljebb. Ilyen volt a II-es Prius is, de az Urban Cruiser sem kivétel. Az ülőlapok nettó rövidsége pedig már 170 cm-es testmagasságnál is zavaró. Hiába, látszik, hogy egy eredetileg japán belső piacos járművet kaptunk, mert az alacsonyabb ázsiai átlagnak bejön, de ha például egy hosszú, testes germán boutiquenőstény foglal benne helyet, az pont olyan, mintha maga a tehén ülne a fejőszékre.

[5_300] Toyota-tukor.jpgViszont menet közben kellemes jelenség az Urban Cruiser. Csendes, szélzajmentes, nyösszenésmentes. Noha fiatal célközönségre céloz, a sportosság nem igazi kenyere, mert az örömködésbe túl hamar belepittyeg a stabilitáskontroll. A minőség azonban kiváló, és a rugózási komfort is meglepően jó.

A benzines, magas sűrítésű DOHC motor most már nem egyszerűen egyhármas, hanem 1.33 literes, és igenis, a π létezése óta tudjuk, milyen fontos is a 2 tizedes…
A hagyományos kulcs elfordítása után az Optitron műszerek mutatói radaroznak egyet a skálán és vibrációmentesen éled a kis négyhengeres. Nem kifejezetten fürgén forgó erőforrás, és 100 lóereje kissé álmatagon mozgatja a 1.1 tonna feletti karosszériát. Igaz ugyan, hogy egy lineáris erőkarakterisztika mindig lappadtnak érződik. Az alacsonyan fogó kuplung, meghintve némi nyomatékszegénységgel, okozhat gyakorlatlan sofőröknek lefulladós meglepetést. Ide az 1.4-es dízellel és a karakterhez passzoló összkerékhajtással! A hatos váltó pontos, csak a rükverc reteszelése nem ad mindig kellő visszajelzést.

Az ordító napsütés miatt a légkondi állandóan dolgozott, így nem tapasztaltuk meg, hogy a Toyota Optimal Drive, azaz a fogyasztás és károsanyag-optimalizálás hogyan is dolgozik. Az Urban Cruiser stop & start rendszere nem állította le a motorját, de ennek ellenére sem volt iszákos. De egy kisautó ne is legyen – homlokfelület ide, vagy oda! A kisautóság szerencsére nem mutatkozik meg sehol, mert az Urban Cruiser érzete komoly és még tágas is. A csomagtartó pedig pontosan úgy növelhető-variálható, mint a Yarisé.

[6_960] Toyota-UC.jpg

Az Urban Cruiser egy olyan autó, mely csinos, avagy jóképűen keményfiús, ahogy nézzük. Dinamikus, ifjonc jelenség, mely a lányokat szájon csókolja, a fiúkkal lepacsizik és jótékonyan emelkedik ki az átlagkisautók masszájából. Praktikus is és jó minőségű is, emellé pedig a toyotaság olyan pozitívumai társulnak, mint a megbízhatóság és értéktartás. Csak azok az ülőlapok…

Szilvásy Bence


Adatok

[2_t] Toyota-hatso.jpgMotor: 1329 cm3, DOHC 16V dual VVT-i
Teljesítmény: 100 LE 6000/percnél
Nyomaték: 132 Nm 3800/percnél
Hossz/szél./mag.: 3930/1725/1525 mm
Tengelytáv: 2460 mm
Saját-/össztömeg: 1140/1590 kg
Végsebesség:    175 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 12.5 sec
Alapár: 4.345.000 Ft
Tesztautó ára: 4.755.000 Ft

Vissza