HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
autó-motor-sport

Stigmák nélkül - Menetpróba: Suzuki SX4 Sedan GS

2009. augusztus 17. (hétfő) 15:03
 
A világ legnagyobb kisautógyára. 100 éves, tapasztalatokban gazdag múlt. A világ egyik legnagyobb presztízsű versenymotor- és hajómotor gyára. 20 esztendővel ezelőtt már 10 milliós darabszám fölötti termelés… Oh igen, a Suzukiról beszélünk Hölgyeim és Uraim. Elgondolkodtak már azon, hogy mennyire éles határvonal húzódik eme gyár termékei között?

[1_960] Suzuki3.jpg

A versenyszerető emberek fiataljai még tamponált szájjal is hihetetlen mennyiségű nyálat képeznek, ha meglátnak egy atletikus, agresszív GSX-R-t vagy Hayabusát, az értő off-roadosok elismerőn hümmögnek, ha egy Samurai képességeit kell méltatni, de az autósok már csak biggyesztett szájjal legyintenek, ha egy „szuzukis” kerül szóba a fotelversenyzők kiskocsmai regedélutánján.

Pedig a gyár, aki a kisautókat ontja, ugyanaz, mint aki a telivér gyorsasági motorkerékpárokat, vagy a V6-os 300 lóerős hajómotorokat. A bennük rejlő technika sokszor hasonlóan igényes, ám ezt hajlamosak vagyunk nem észrevenni. A tömegmotorizáció már csak egy ilyen hálátlan feladat.

[3_960] Suzuki2.jpg

Az SX4-nek meg különösen nehéz szerepe van, ha már a kicsinyke sedanok kategóriáját vizsgáljuk. A normál SX4 harmonikus megjelenése előre sejtette a kérdést, hogy vajh milyen is lesz az ebből származó rendes, kalap alakú autó? Valóban kicsit kecskerím, ahogy a Suzuki kivágta magát az optikai kihívásból, hiszen a tagolt, dinamikusan formált frontrészhez kevéssé illik a vastag volumenekből építkező, magas far. A Tengerentúlon a tesztautónkon is díszelgő optikai csomaggal szállítja az SX4-eket a Suzuki, nem is véletlenül. A spoilerek és küszöbtoldatok vízszintes tagoltsága kicsit a földhöz közelebb húzza és megnyújtja a sajátos alakú SX4-Sedant, mely különösen sötét színekben mutat jól. Egy 17-es kerék sem árt hozzá, bár az optika és a magyar utak minőségének konfliktusa gyakran átvághatatlan gordiuszi csomót eredményez.

[5_960] Suzuki.jpg

A Suzuki vásárlók nagyrészt nem a tiszta esztétikumot keresik, ráadásul példamutatóan márkahűek. Számukra az 515 literes csomagtér többet fog jelenteni, mint egy-két esetlen részletmegoldás. No de egy autó mozgás közben nyeri el tulajdonképpeni értelmét, tehát ne csak statikus benyomásokra hagyatkozzunk!

Tesztpéldányunk egy GS volt, azaz kulcsnélküli indítástól kezdve az automata klímán keresztül az ülésfűtésig minden megtalálható volt benne.
A motort beindítva a nyugodt és nyomatékos karakter tűnik föl először, míg a második pozitív benyomás a kormányerő természetessége. Ahogy manőverezés közben elkattintottam az indexet, azonnal egy újabb „wow” élmény kerített hatalmába. Igen, ilyen finom és határozott a bajuszkapcsoló. Apró örömök irányjelzőzés közben. Valahogy az egész autó lényét áthatja, hogy alvázszáma J-vel kezdődik, azaz ez a Suzuki nem hungarikum, hanem egyenesen a távoli anyaországból érkezett. Minden valahogy pár tized százalékkal finomabb, precízebb rajta.

[2_180] Suzuki-lampa2.jpg [4_180] Suzuki-lampa1.jpg

Az M16-os kódjelű 107 lóerős DOHC motor készségesen teszi a dolgát, és a csontosan precíz váltóval kombinálva kifejezetten élvezetes az SX4 Sedan vezetése. A futómű is jól asszisztál egy bizonyos szintig, hiszen csendes, komfortos (miután a 2.8 baros szállítási nyomásról leengedtem a gumikat) és biztonságos. A zajszint örvendetesen alacsony, és sem a 130-nél 3700 körül forgó motor, sem a szél, sem a felfüggesztések nem szólnak bele az utazás kényelmébe. A kijelzőn kéjelgő 6.9 literes átlagfogyasztás pedig igen vonzó adat.

Az utastér kétarcú. Mikor a jelenlegi Swift megjelent, hatalmas meglepetés volt az igényes anyagmegválasztás, a finom erezetek a műanyagokon, a szépen integrált audiorendszer és a multikormány. Az SX4 örökölte ezek mindegyikét, azonban a sedanba valahogy mégis egy gazdagabb, igényesebb világot remél az ember. Leszögezendő azonban, hogy az összeszerelés minősége kiváló, sőt különleges ötleteket is csempésztek az autóba (zacskótartó kampó az anyósülés hátulján) – mindössze a színek és formák összessége kisautós. Az is igaz, hogy ez a suzukiság önnön gyökerét erősíti, tehát tépelődhetünk rajta napestig.

A helykínálat azonban mindenhogy bőséges és ezzel az aduval az SX4 el is dönti a meccset. Néhányan persze hiányolni fogják a mélységében állítható kormányt, a csomagtér belső fogantyúját vagy kifogásolják a bőröndgyilkos lengőzsanérokat, de ezen hibákkal együtt is a „nagy” Suzuki magja egészséges. A felszereltség több mint bőséges, valamint légzsákok tömkelege és ESP is vigyáz a bennülőkre.
Noha nem könnyű sedant választani ebben az árkategóriában, mert a konkurensek kínálnak szebb, gyorsabb, igényesebb kocsikat is, az SX4 Sedan mégis egy jól sikerült egész, aminek legnagyobb ütőkártyája a finom zajkomfort, a jó motor, a nyers köbdeciméterek és a precíz kezelés. Made in Japan – a szokásos szuzukista stigmák nélkül.

Szilvásy Bence


Adatok

Motor: 1586 cm3, DOHC VVT
Teljesítmény: 107 LE 5600/min
Nyomaték: 145 Nm 4000/min
Saját/össztömeg: 1165/1610 kg
Hossz/szél./mag.: 4490/1730/1545 mm
Tengelytáv: 2500 mm
Alapár: 3.099.000 Ft

Üzemanyagtank: 50 l
Fogyasztás: 6.9 l/100 km
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.7 sec
Csomagtér: 515 l
Tesztautó ára: 4.042.000 Ft
Vissza