HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
aktuális

Ülnököket választanak

2011. március 17. (csütörtök) 21:25
 
Hamarosan lejár a 2007-ben megválasztott bírósági ülnökök megbízatása.

Az ülnökké jelölésről, a választás módjáról dr. Kovács Jánost, Borsod-Abaúj-Zemplén megye főjegyzőjét kérdeztük.

- Mit kell tudnunk a bírósági ülnökökről?

- Az Alkotmány értelmében a bírósági ítélkezésben nem hivatásos bírák a bírósági ülnökök is részt vesznek. Négy évenként választják őket, 2011-ben március 7 és április 30 között esedékes az ülnökválasztás.

- Mik a feltételei az ülnökké választásnak?

- Ülnök az a büntetlen előéletű, választójoggal rendelkező 30 és 70 év közötti magyar állampolgár lehet, aki a jelölést elfogadja. Az ülnök nem lehet tagja pártnak, politikai tevékenységet nem folytathat.

- Ki és milyen számban választja meg az ülnököket?

- A bírósági ülnököket az arra illetékes önkormányzatok képviselő-testületei választják meg. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés a megyei bíróság és a munkaügyi bíróság ülnökeit választhatja meg. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács határozza meg, hogy a választásra jogosult szervek melyik bírósághoz hány ülnököt választanak. A bírósági ülnököket választójogosult magyar állampolgárok, helyi önkormányzatok és társadalmi szervezetek, az ismertetett feltételek alapján jelölik. A fiatalkorúak büntető ügyeiben eljáró bíróság pedagógus ülnökeit tantestületek, a munkaügyi bíróság ülnökeit elsősorban érdekképviseleti szervek jelölik. A jelölés és annak elfogadása formanyomtatványon történik. Felhívom a figyelmet arra, hogy a hatályos szabályozás szerint a jelöltnek hatósági bizonyítvánnyal kell a büntetlen előéletét igazolnia, ami tartalmában más, mint a korábban alkalmazott erkölcsi bizonyítvány. Indokolt elvárás, hogy csak az vállalja a jelölést, aki elfoglaltsága mellett rendszeresen részt tud venni a tárgyalásokon.

- Hol lehet az iratokat beszerezni, meddig és hová lehet a jelöléseket leadni?

- Tájékoztató anyagot, formanyomtatványt hivatalunk biztosít, de ezek letölthetők a www.baz.hu honlapról is. A hatósági bizonyítvány a postahivatalokban kapható díjköteles nyomtatvány útján, illetve ügyfélkapun keresztül elektronikus úton a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától kérelmezhető. A jelöléseket legkésőbb 2011. március 31. napjáig a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat Hivatala Szervezési és Jogi Főosztályára (3525 Miskolc, Városház tér 1. szám „A” épület I. emelet 114., 121.) kérjük eljuttatni.

Vissza