HÍREKPORTRÉTÁRSALGÓAKTUÁLISFÓKUSZBANEGYHÁZVENDÉGSÉGBENSZUBJEKTÍVSZÍNESFesztiválÉLETMÓDAdatvédelemX
A BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT ONLINE KIADVÁNYA
aktuális

Vissza a TIGÁZ-hoz

2010. február 16. (kedd) 19:26
A magát Magyarország első alternatív lakossági gázszolgáltatójának nevező EMFESZ Kft. körüli hírek az elmúlt hetekben rendőrségi nyomozásról, 1 dollárért történő cég értékesítéséről, a tényleges és a vélt tulajdonosok egymás közötti pereskedéséről szóltak. A legújabb fejlemény viszont az, hogy a kereskedő cég elleni csődeljárás egyre valószínűbbnek látszik. A kérdés csak az, hogy mi lesz a sok ezer EMFESZ ügyfél sorsa?


Érthető módon egyre kevesebben szeretnék megvárni ennek a bizonytalan helyzetnek a végét, ám menekülni még sem tudnak, mivel a cég szinte lehetetlenné teszi ezt számukra. Mindenféle magyarázat nélkül ugyanis több ezer gázfogyasztót tart akarata ellenére az EMFESZ Kft. az ügyfélkörében, felrúgva ezzel a jogszabályi előírásokat. A távozni szándékozó ügyfelektől pénzügyi biztosítékot követelnek, de az akár százezres nagyságra rúgó számlákat csak kevesen tudják és akarják kifizetni.

Félrevezetett ügyfelek

A gázpiaci liberalizációt követően a gázszolgáltatók ügyfélorientált ajánlatokkal álltak elő, melyek között azonban akadtak félreérthetők is. Az EMFESZ Kft. 8 százalékos árkedvezményről szóló ajánlatáról például rövid idő alatt kiderült, hogy az ígéretekkel ellentétben nem az egész gázszámlára, hanem csak annak bizonyos díjtételeire vonatkozott. Igaz, sok esetben már maga a szolgáltató váltás folyamata sem volt mindennapi. Egy miskolci család például arról számolt be, hogy a gas.hu üzletkötői gázár-támogatással kapcsolatos felmérés „címszó” alatt kopogtattak be a lakásukba, majd a beszélgetés végén megpróbálták észrevétlenül aláíratni velük a szolgáltató váltásra vonatkozó papírokat. A családfő azonban éber volt, így a kényszerű üzlet végül nem köttetett meg. De ettől különösebb esetek is előfordultak.
- Egy napig sem voltam az EMFESZ ügyfele, ezért is lepett meg idén januárban a levelük, hogy ha maradni akarok a TIGÁZ-nál, akkor pénzügyi biztosítékként fizessek nekik 140.000 Forintot – ismertette érdekes helyzetét T. János miskolci lakos. Az árkedvezményre tett ígéretük korábban engem is érdekelt, de a körülöttük kialakult botrányos helyzet miatt szerencsére még időben visszaléptem!

Csalódtak a fapadosban

Az elmúlt hetekben már több mint 40.000 gázfogyasztó vonta vissza kilépési szándékát. De napról-napra egyre többen választják újra a TIGÁZ szolgáltatását azok közül is, akik kipróbálták a fapados gázszolgáltatást, de csalódniuk kellett. Az EMFESZ által egy ideje már veszteségesen fenntartott árkedvezmény ugyan pár száz forintos megtakarítást eredményezett a fogyasztóknak, de szolgáltatásuk mégsem tudta felvenni a versenyt azzal, hogy a TIGÁZ például az eddigi 13 ügyfélszolgálati irodája helyett ettől az évtől már 48 modern ügyfélszolgálati ponton fogadja az ügyfeleit. Főleg az idősebb korosztály számára volt ez igazán fontos, hiszen közülük viszonylag kevesen jártasak az elektronikus ügyintézésben. Ráadásul a gazdasági válság idején a választható elszámolási módok, a részletfizetés, a Tigáz Utalvány és a Tigáz Számla Angyal program biztonságos alternatívát kínál az ügyfeleiknek a gázszámlák időben történő rendezésére.

Ha a szolgáltató csődbe megy

Az EMFESZ megmaradt gázfogyasztói egyre ingerültebbek, hiszen a szolgáltató váltás folyamata ugyan a Magyar Energia Hivatal által pontosan szabályozva van, ám a jelek szerint ez mégsem elég.
- Nem értem hogyan kerülhettünk ilyen helyzetbe – mondja elkeseredetten P. Zoltánné györgytarlói lakos. Nem akarok tovább az EMFESZ-nél maradni, a TIGÁZ-nál már alá is írtam az új fogyasztói szerződésemet és meghatalmaztam őket, hogy járjanak el az ügyemben. Erre most kaptam egy százezer forintról szóló csekket az EMFESZ-től, hogy különféle jogcímeken ezt fizessem be. Kérdem én, mi történik akkor, ha befizetem ezt az óriási összeget, és esetleg az EMFESZ csődbe megy? Ki fogja akkor megtéríteni a káromat? Úgy érzem, csúnya átverés áldozatai vagyunk.
Váltani ugyanis csak akkor lehet, ha a fogyasztónak nincs tartozása a régi szolgáltatója felé. Ennek teljesüléséhez normál esetben az adott gázszolgáltató az ügyintézés közel másfél hónapos időszakára előre becsült számlát küld ügyfelének. A bevett gyakorlat szerint a váltás előtti utolsó napokban azonban még diktálhat mérőállást az ügyfél, így az előre becsült fogyasztási mennyiség és a tényleges gázfelhasználása közötti esetleges különbözet később visszajár neki. Ez a rendszer működőképes. Feltéve, ha a régi szolgáltató időközben csődbe nem megy és fizetésképtelensége miatt a beszedett pénzügyi biztosíték után visszajáró különbözetet nem képes visszafizetni.

(X)

Vissza