Az értékalapú nevelés az irányelv
2011. szeptember 15. (csütörtök) 23:19
Csütörtökön délután pedagógusokkal találkozott az ITC Székházban, a nemzeti köznevelésről szóló törvény fontosabb elemeit taglaló megyei tanévnyitóra elkísérte – mások mellett – Dr. Mengyi Roland a B.-A.-Z. Megyei Közgyűlés elnöke. A B.-A.-Z. Megyei Pedagógiai, Közművelődési és Sportintézet által szervezett tanévnyitó ünnepségen Dr. Mengyi Roland köszöntötte a megjelenteket. Beszédében megjegyezte, hogy a találkozó egyben tanácskozás, az új köznevelési rendszerről bárkinek lehetősége van az érdeklődésre, vélemények kifejtésére az államtitkár tájékoztatója után, az állásfoglalások a közneveléssel kapcsolatos munkát segítik. Mengyi Roland kifejtette, számos új feladatot kell levezényelniük a pedagógusoknak, ám ezek a lépések elengedhetetlenül fontosak, mert a tavaly megválasztott kormány egy végletekig szétzilált, kivéreztetett állapotban lévő közoktatást vett át az előző ország-vezetéstől. – A nehéz helyzetben Önökre hárul az a feladat is, hogy vonzóvá tegyék a tanintézményeket, segítsék egymást a változásokhoz való alkalmazkodásban – mondta a közgyűlési alelnök - hiszen a közös cél az, hogy a gyermekek tanulása minél eredményesebb legyen. Ugyanakkor olyan nevelést kell a fiatalok számára biztosítani, amely egyszerre segíti a magyar társadalomban felhalmozódott évszázados értékek továbbvitelét, továbbá a jelenünk kihívásaihoz történő alkalmazkodást.
Az előző két kormányzati ciklus többszöri forráskivonással sújtotta a közoktatást, eluralkodott az értéksemlegesség, jellemző volt az összehangolatlan reformintézkedés, hiányzott a társadalmi párbeszéd. Hazánk gazdasági helyzetének ismeretében igazi sikertörténet, hogy az intézményrendszer egyáltalán megőrizte működőképességét. A korrekció nem tűrt halasztást, az új oktatásirányítás haladéktalanul hozzálátott az értékelvű minőségi –és versenyképes oktatás rendszerszintű megteremtéséhez, a szaktárca új vezetése egyértelműen értékelhető stílus -és szemléletváltozást hozott – fogalmazott a közgyűlési elnök.
Együttműködve a pedagógusokkal
Hoffman Rózsa azzal kezdte előadását, hogy a kormány a napokban fogadta el a nemzeti köznevelésről szóló törvény tervezetét, egyben lehetőséget adott a normaszöveg kidolgozására és annak befejezésére. - Az irányelvekről széles körben konzultáltunk, a pedagógusok véleményét mintegy ötezer oldalon foglaltuk össze, és igyekeztünk beépíteni a fontos észrevételeket a törvény koncepciójába. A tavalyi választási eredmények egyértelművé tették, hogy az állampolgárok változást kívánnak látni a közállapotokban, túl akarnak lépni az erkölcsi, -gazdasági, -morális válságon, amelynek kihatásai az oktatási rendszert is keményen érintették. Márpedig ha a változtatásokra törekedünk, azt az alapoknál, az iskolarendszer megújításánál kell kezdeni, hiszen a jövőnkről van szó – hangsúlyozta Hoffman Rózsa, majd az új köznevelésről szóló törvény fontosabb irányelveit mutatta be. Elmondta, hogy változtatni kívánnak a szolgáltatásként, piaci szereplőként kezelt oktatáson, egyértelműsítik az állam irányító és fenntartói szerepét, a joggyakorlás a kormányhivatalokon keresztül bonyolódik. Ugyanakkor nem vesznek el minden jogot az önkormányzatoktól, a településvezetések külön szerződések alapján igényelhetnek vissza bizonyos részeket, az intézményvezetők személyére javaslatokat tehetnek. A kinevezéseket a kormányhivatal, vagy az oktatásért felelős államtitkár, illetve a miniszter hajtja végre, emelve a személy társadalmi rangját, presztízsét.
Az államtitkár hozzátette, a legfontosabb irányelv az értékalapú nevelés visszaállítása, a nemzeti alaptantervet kiegészítik közművelődési alaptárgyakkal, csökkentik a tankönyvek számát, fokozatosan térnek át az ingyenes tankönyvellátásra, emelik az érettségi követelményrendszerét. Megvalósítják az un. „Híd programot,” amely felzárkóztatási lehetőséget biztosít az arra rászoruló diákok számára az általános -és középiskolák közötti időszakban, ha arra szükség van. Az államtitkár hangsúlyozta, hogy kiszámíthatóvá teszik a pedagógusi életpályát, megszüntetik az aprólékos túlszabályozottságot. – A közoktatás rendszere bonyolult, sok területet és érdeket érint, nincs olyan bölcs ember vagy munkacsoport, aki minden mozzanatra gondolhat, ezért a későbbiekben is köszönettel fogadunk minden jobbító szándékú javaslatot – mondta a megyei tanévnyitón az államtitkár.
![[0_960] itc 00 [0_960] itc 00](news/2904_0_960.jpg)
![[15_960] itc 01 [15_960] itc 01](news/2904_15_960.jpg)
![[14_960] itc 02 [14_960] itc 02](news/2904_14_960.jpg)
![[9_960] itc 03 [9_960] itc 03](news/2904_9_960.jpg)
![[4_960] itc 15 [4_960] itc 15](news/2904_4_960.jpg)
![[11_960] itc 04 [11_960] itc 04](news/2904_11_960.jpg)
![[2_960] itc 06 [2_960] itc 06](news/2904_2_960.jpg)
![[12_960] itc 07 [12_960] itc 07](news/2904_12_960.jpg)
![[10_960] itc 08 [10_960] itc 08](news/2904_10_960.jpg)
![[7_960] itc 09 [7_960] itc 09](news/2904_7_960.jpg)
![[6_960] itc 10 [6_960] itc 10](news/2904_6_960.jpg)
![[3_960] itc 11 [3_960] itc 11](news/2904_3_960.jpg)
![[8_960] itc 12 [8_960] itc 12](news/2904_8_960.jpg)
![[1_960] itc 14 [1_960] itc 14](news/2904_1_960.jpg)
![[13_960] itc 05 [13_960] itc 05](news/2904_13_960.jpg)
![[5_960] itc 13 [5_960] itc 13](news/2904_5_960.jpg)
- SfL -
Tweet Megosztás Facebook-on Megosztás LinkedIn-en Vissza








